Followers

Suka tak blog nie???

Tuesday 1 November 2011

Bersahabatlah dengan...

Assalamualaikum dan Salam Ukhwah...

Sebaik-baik teman adalah orang yang suka mengingatkan KESALAHAN kita, bukan yang membiarkan ketika kita BERBUAT SALAH...


Sahabat itu bagai bintang di langit
Walau jauh dia akan tetap bersinar
Walau tak bias dimiliki dia akan selalu di hati
Meskipun terkadang dia hilang
Dia akan selalu di hati dan akan terkenang di hati, dan takkan pernah hilang…

Abu Sulaiman Darami rahimahullah berkata, "Jangan sekali-kali kamu bersahabat melainkan orang yang mempunyai DUA sifat ini: pertama, dia dapat diajak untuk bersahabat dalam urusan duniamu dengan jujur, dan kedua, dia dapat menambahkan kemanfaatan dirimu untuk urusan akhiratmu. Jika kamu suka bersahabat dengan orang yang bersifat selain daripada itu, maka pastilah kamu seorang yang lemah akal fikirannya."

Nabi Muhammad s.a.w bersabda yang bermaksud:
"Seseorang itu adalah bersama dengan orang yang dikasihi." Sesiapa yang mengasihi sahabatnya maka kasih sayangnya itu akan mendorongnya melakukan amalan yang sama dengan sahabatnya. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim, daripada Abdullah bin Mas'ud r.a.)


Carilah teman yang baik melalui ciri-ciri seperti :

~ Pertama : AKAL yang baik
» lebih mampu memahami hak-hak sahabat dengan lebih cepat dan lebih kreatif mencipta keakraban, kasih sayang dan cinta..

~ Kedua : AGAMA yang baik
» mampu menghindarkan diri daripada perbuatan buruk dan maksiat serta mampu memotivasikan diri ke arah yang lebih baik..

Justeru, berlaku BIJAKLAH dalam memilih TEMAN.. Teman yang baik adalah teman yang MENDEKATKAN diri kita kepada PENCIPTA..(✿◠‿◠)

No comments: