Followers

Suka tak blog nie???

Thursday 1 December 2011

Buat sahabat yang sedang berduka

Assalamualaikum dan Salam Ukhwah...


  Sahabat, kudengar bahawa engkau sedang diujiNya.Tiada apa yang dapat ku lakukan selain hanya mengirimkan bait-bait ayat ini.Sahabat,apa jua ujian yang menimpamu adalah tarbiah dari Allah untuk menguji keimananmu..

   “Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

  Manusia mungkin sering bertanya, kenapa harus aku yang menjalani masalah berat ini? Kenapa aku tidak bisa seperti orang lain, yang selalu terlihat bahagia? Ketahuilah, sahabat, bahwa Allah Maha Mengetahui yang terbaik bagi dirimu dan orang lain.

 “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
-Surah Al-Baqarah ayat 216

  Manusia memang mudah dirundung keluh kesah, dan itu harus disedari bahawa ianya datangdari syaithan. Sesungguhnya, bila hati ini penuh keyakinan bahwa Allah akan mengujinya sesuai kadar kemampuannya, maka hatinya akan tenang.

 “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
-Surah Al-Baqarah ayat 286

   Percayalah sahabat, kalau kamu beriman, maka kamu memiliki darjat yang paling tinggi, dibandingkan dengan insan lain yang tidak menghadapi ujian dariNya... Untuk itu, kuatkan hatimu dalam menghadapi ujian ini..

 “Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.”
– Surah Al-Imran ayat 139

  Caranya, agar kau kuat menghadapinya, bersabarlah. Dan bersabar itu tidak hanya cukup sekali, tapi harus terus menerus tanpa akhir hingga Allah akhirnya memenangkanmu atas ujian yang berat ini.

 “Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).” 
-Surah Al-Imran ayat 200

  Sudah banyak kita dengar bahwa sabar dan solat adalah penolong kita dalam menghadapi berbagai ujian. Jadikanlah momen ujian kali ini sebagai bukti apa yang telah Allah janjikan itu. Khusyuklah dalam solat, dan rasakanlah nikmatnya ujian ini dengan kekhusyukan yang engkau dapatkan. Bahkan mungkin sulit engkau dapatkan jika engkau tidak diuji seperti ini.

 “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”
-Surah Al-Baqarah ayat 45

  InsyaAllah… Apa jua yang kamu lalui dengan penuh kesabaran, bukanlah hal yang sia-sia. Syurga yang indah adalah hadiah tertinggi bagi orang-orang yang sabar dalam ujian.

 “Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka…”
-Surah At-Taubah ayat 111

  Untuk itu, Sahabat…. Hanya pada Allah sajalah hendaknya kita berharap.

 “Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.”
-Surah At-Taubah ayat 129

  Dan jangan pernah berputus asa dalam memohon rahmatNya.

   “… ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”
-Surah Yusuf ayat 12

  Teriring sayang dan cinta untukumu, sahabat… Semoga Allah memuliakanmu dengan ujian ini. Amin…


  ♥♥ ♥♥ ♥♥ ♥♥ ♥♥ ♥♥

2 comments:

NorFarahin@aien said...

Salam alyk..

Ketika ditimpa ujian dalam hidup :

"ALLAH sedang melihat, menguji dan menilai hati dan iman kamu...BERBAHAGIALAH KERANA KAMU SEDANG DALAM PERHATIAN ALLAH"

la tahzan...sesungguhnya Allah bersama kita ^^

sea_lavender said...

Syukran jazakaallah khairan atas perkongsian ini.. sye jga pernah kongsikan entry spt ni drpd tafsiran Al-Quran..ini la kekuatan kte sbg umat Islam..Alhamdulillah..